2012. május 30., szerda

Salátázz velem!

Salátát termeszteni könnyű és igazán jó móka!
Nem vagyok tapasztalt kertész, inkább csak kíváncsi és szeretek kísérletezni! :)
Amikor néhány éve a 4. emeletre költöztünk albérletbe, hiányoltam, hogy nem lehet kiskertem, így jobb híján kertté változtattam az erkélyünket...
Bár jelenleg nincs beültetve, mivel az idén már nagyon készülök a költözésre, de a tapasztalataimat szívesen megosztom Veletek!
Sokszor szomorúan látom, hogy nincsenek kihasználva az erkélyek, pedig egy kis fantáziával bájos pihenő övezetté varázsolhatjuk őket, a városba csempészhetjük a természet egy darabkáját és nem utolsó sorban finomabbnál-finomabb falatokat termeszthetünk rajtuk.

Salátát termeszteni gyerekjáték és ha nincs erkélyed egy ablakpárkány is megfelel erre a célra. Finom vegyszermentes saláta........ és a fejlődését is nyomon követheted, amikor pedig leszeded rájössz, hogy semmi sem finomabb, mint az általad termesztett zöldség! :)

Hogy is csináljuk?
Először is kell egy balkonláda. Én kevert földet szoktam használni, virág földet keverek össze általam gyűjtött vakondtúrással (ez porhanyós és rovarmentes).
Az ültetéshez többféle saláta közül választhatunk, de a legegyszerűbb, leggyorsabb szerintem a tépő saláta. Ezt a vetés után már 6 héttel szedhetjük és ha csak a szélső leveleket tépjük le, akkor a közepe tovább fejlődik és újabb leveleket hoz.
A tépő salátából lehet több félét venni, van zöld és vöröses levelű. Ha ezt egy balkon ládán belül variáljuk nem csak finom, hanem egyben szemet gyönyörködtető látványt érhetünk el.
A saláta magokat általában 1 cm mélyre kell vetni, de a zacskón mindig találunk pontos utasítást.
Miután a magocskákat betakartuk földdel, meglocsoljuk. Ezután is folyamatosan figyeljünk, hogy ne száradjon ki a földje (különösen a meleg nyári napokon). Nyáron reggel, vagy este öntözzük! Érdemes olyan helyen termeszteni, ami nem forgalmas útra néz, mivel a levélzöldségekben jobban elraktározódnak a levegőben keringő káros anyagok.

Hmmm, kedvet is kaptam, hogy a költözés ellenére mégis vessek gyorsan egy kis salátát... Csinálok képet róla. Nekem most rucola saláta magom van itthon, ez is kitűnő, de íze erőteljesebb, mint a tépősalátáé, egy kicsit földimogyoróhoz hasonlítanám.

Nos hát, saláta elvetve:


Szerintem gyorsan ki fog kelni, mert jó meleg ilyenkor már a föld! :)

Van egy felajánlásom is:
A költözés miatt van néhány felesleges balkon ládám. Ha kedvet kaptatok az ültetéshez szívesen odaajándékozom Nektek! :)
Osszátok meg velem a sikereiteket (akár fotóval is) és közzétehetjük itt a blogon! 

Végül egy kis motiváció... 
Néhány kép az előző években termesztett salátáimról:



Ó, még annyit, hogy ha megtetszett a dolog és van helyed érdemes két hetente újabb adagot vetni, így folyamatosan lesz salátád (de mint írtam a tépő saláta közepe tovább fejlődik és új leveleket is hoz).

Jó kertészkedést kívánok Nektek! :)











Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése